tips voor de 1e keer Zakynthos

  • Elma

    Volgende maand gaan wij voor de 1e keer naar Zakynthos toe. We verblijven in Agios Sostis en hebben er enorm veel zin in.

    Hebben jullie nog leuke tips en/of ideeen voor ons om te doen/zien bijv.

    - Welke strandjes zijn het mooist

    - Welke excursie mogen we niet missen

    - Waar kunnen we het beste een auto huren

    We zijn benieuwd naar jullie reacties.

    Groetjes,

    Elma

  • Marc Vercaigne

    Elma,

    Ik kom reeds een ruim aantal jaren op Zakynthos en zou je bijgevolg best advies kunnen geven over de plekjes die je zou moeten aandoen.

    Alles hangt natuurlijk echter een beetje af van de aard van je vankantie. Indien het in eerste instantie bedoeld is om uit te rusten bij een zwembad op of een strandje dan zal het advies volledig anders zijn dan een actieve vakantie met bijvoorbeeld wandelingen langs de echt mooie plekjes. Agios Sostis grens aa de Laganas / Tsilivi regio welke vrij toeristisch is, alhoewel dit in juni nog best meevalt.

    Zelf reizen wij twee keer per jaar, 14 dagen in mei (voor de prachtige bloemen) en 14 dagen in september. Ookna een droge zomer kan Zakynthos best mooi zijn als je de plekjes maar weet te vinden.

    Dus als je even zou willen verduidelijkeh hoe je je vakantie wenst door te brengen kan ik je nog wel wat tips in de juiste richting geven.

    Ook wat autoverhuur betreft is het afhankelijk of je dit voor je ganse verblijf wenst te doen of slecht voor een dag of twee.

    Groeten en alvast veel plezier.

  • Elma

    Beste Marc,

    We willen het een beetje afwisselen. We gaan voor 8 dagen (we vertrekken op 17 mei) en willen 2 a 3 dagen een auto huren. Wandelen doe ik normaal heel graag maar zal er deze vakantie niet inzitten omdat degene met wie ik ga nog herstellende is van een knieblessure. Daarom lijkt een auto huren ons ideaal omdat we het dan op ons eigen tempo kunnen doen. Ook zitten we er aan te denken om een excursie per boot te maken. Heb jij ervaring met Nefis Travel?

    Natuurlijk willen we ook nog een paar mooie strandjes bezoeken.

    Alvast bedankt voor je reactie.

  • Alie

    Hallo Elma en Marc

    Ook wij gaan half mei voor het eerst naar Zakynthos en verblijven 15 dgn in Agios Sostis, dus zijn ook wel benieuwd naar je reactie.. Misschien heb je ook nog wat informatie over het wandelen. Zoals waar kun je goed wandelen? Zijn er boekjes met wandelingen of goede wandelkaarten verkrijgbaar? Wij willen ook nog een dag of 5 een auto huren dus wandelgebieden wat verder weg zijn ook welkom.

    Alvast bedankt.

  • Tineke Sieraad

    Ook wij gaan in begin juni voor de eerste keer naar Agios Sostis,voor twee weken.

    tips over mooie strandjes..boottochten.. excurcies..uitgaan.enz.. zijn welkom.

    Tineke

  • Alda

    Ook wij gaan op 14 juni voor de eerste keer naar Zakynthos en wel naar appartementen Pierros. Mede omdat een en ander rolstoel vriendelijk moet zijn voor ons, vergt het wat meer voorbereiding. Ik heb per mail contact gehad met Jackie van Nefis Travel en ik moet zeggen ze maakt een hele goede indruk. Qua prijzen weet ik het niet maar ze doet erg haar best om een excursie voor ons te regelen. Gaan haar zeker bellen zodra we aangekomen zijn. Groet Alda

  • Marc Vercaigne

    Elma (en de anderen)

    Ben de afgelopen dagen druk bezig geweest met inpakken en morgenvroeg is het zover.

    Op Zakynthos heb je inderdaad een wagen nodig om op (of in de buurt van) de mooiere wandelplaatsen te geraken. Skooter of quad zou ik ten zeerste afraden want de mooiere plekken zijn soms niet echt toegankelijk met deze dingen, tenlinst eniet op een veilige manier. Zo heb ik ooit eens een nederlandse meneer vanonder zijn skooter moeten halen die - met zijn echtgenote achterop - was stil gevallen op een steilere helling. Bovendien zijn deze dingen bijzonder lawaaierig en passen net in de omgeving. Wij huren steeds bij Sakis (zoek even op het internet), zeer vriendelijk en correct.

    Vooral de westkust kan soms adembenemend zijn maar ook in de streek van Vassilikos is het best aangenaam wandelen. Wandelen doe je bij voorkeur in de maand mei omwille van de overweldigende bloemenpracht en de aanvaardbare temperaturen.

    Ikzelfen mijn echtgenote maken gebruik van een GPS toestel waarop alle wandelingen staan uitgestippeld (momenteel een 50-tal).

    Aanraders zijn vooral in de streek van Vassilikos ; Gerakas - Daphni langs de kust en Mount Skopos

    Aan de westkant moet je absoluut Stenitis Bay, Diapori Bay, Limnionas - Porto Roxa, Kampi - Katevasma Bay, Korakonissi, Kentinaria … verkennen.

    Het binnenland van Zakynthos heeft ook zijn aantrekkingskracht maar daar zin wij zelf nog iet echt toe gekomen.

    Via e-mail zou ikje best een aantal fotos van deze plaasten kunnen doorsturen (m.vercaigne_prive@skynet.be) dan kan je zelf oordelen. Elke vakantie (in mei en september) brengen we zelf een 1000-tal fotos mee, zelden eentje die teleur stelt. Ook de wandelingen zou ik je via e-mail kunnen bezorgen.

    Een ding is wel belangrijk … wat ‘commercieel’ wordt aangegeven als ‘zeker moeten zien’ stelt meestal teleur. Tenzij je echt gaat op zijn japans, … uitstappen, fotootje nemen en weer instappen.

    Ik zou zo nog uren kunnen doorgaan …

    Alvast een aangename vakantie toegewenst …

    Marc.

  • Marc Vercaigne

    Beste Alie,

    Om op jou vragen in te gaan ..

    Alvast een autootje huren (denk aan de nodige PK's want in de ‘wandelgebieden’ kan je soms toch wel steile hellingen hebben of scherpe bochten) om in de buurt van de wandelingen te komen. Ook al sis Zakynthos maar 35 bij 45 kilometer, te voet kan je eigenlijk amper ergens geraken. Zoals ik reeds eerder zij liggen de mooiste wandelingen aan de westkust … vrij dun bevolkt en dus ook niet de beste wegen … Kaartmateriaal kan je in elke ‘souvenier winkel kopen, maar deze zijn niet bruikbaar bij het wandelen. Zelfs elders is goed kaartmateriaal voor dit eiland niet te vinden. Er bestaan een aantal ’reisgidsen' maar deze zijn meestal ook zeer algemeen en zals de meeste ‘toeristische’ informatie geven ze niet echt de mooiste plekjes aan.

    Wij maken gebruik van GPS en wandelingen die we hebben gesprokkeld op het internet of zelf uitgetekend via Google Earth.

    Als ik je e-mail adres heb kan ik je best wel eens een aantal voorbeelden doorsturen en fotos van tijdens de wandelingen. April - Mei zijn de ideale wandelmaanden omwille van de aanvaardbare temperaturen en de overweldigende bloemenpracht. Ik zou zeggen, geniet er van en ik hoor het later wel weer …

    Marc.'

  • Alie

    Hallo Marc

    Bedankt voor je reactie. Ook wij zijn hier druk met onze voorbereidingen want we vertrekken de 15e. Als je nog tijd hebt om wandelingen door te sturen zou ik dat erg leuk vinden. Fijne vakantie toegewenst en geniet ervan

    Groeten Alie

  • Alie

    Sorry nou vergeet ik nog mijn e-mail adres.

    het is: wigma106@planet.nl

    Alie