Geen excursie met Captain Nemo

  • Diana

    Het lijkt verschrikkelijk mooi, zo'n boottrip met Captain Nemo zoekend naar schildpadden.

    Doe het liever niet, wij hadden zelf een bootje gehuurd en hingen rustig in de buurt van een schildpad.

    Een glazenbodem boot liet de schildpad ook aardig met rust, toen kwam het grote gele schip van Captain Nemo, nou je wilt niet weten hoe die varen.

    Ze sneden ons af en gingen met de grote boot over de schildpad heen omdat deze boot ook onderzee kan laten kijken.

    Ik vond het afschuwelijk overal staat er dat de schildpadden beschermt worden, nou deze meneer lapt het aan zijn laars, hij doet alles om de mensen op de boot de schildpad te laten zien.

    Ik weet wel dat er een schildpadvriendelijke excursie is in samenwerking met een dierenbeschermingsvereniging waarvan alles verteld wordt over de schildpad via Nefis Trafel.

    Wil je dus meer zien en weten ga dan met Nefis Trafel en niet met zo'n boot die gewoon over de schildpadden heen vaart.

  • annages

    Oooooo Diana, wat een vreselijk verhaal!!! Hier kan ik zoooo boos om worden!!! Walgelijk! Waarom moet een schildpad zo opgejaagd worden.

    Misschien is het de prijsafspraak bij Captain Nemo: geen schildpad gezien, geld terug.

    Is dat de boot die vanaf As.Sostis vertrekt???

    We zijn wel reclame aan het maken voor Jackie van Nefis Travel maar bij haar gaat het op de juiste manier, zij weet wat wel en wat niet goed is.

    Doen dus, ze werkt 14 uur per dag en dat zegt genoeg, toch?

  • Ton

    Wij zijn nu 8 x naar Zante geweest (Laganas)en zijn ook wel met een waterfiets verdrongen door die z.g. schildpadvriendelijke glasbottom boten.

    Van 1 weet ik het zeker bij de rotond van de hoofdstraat die verhuurder geeft ook de garantie geen schilpad gezien geld terug.

    Schijnt er 1 met een zender te zwemmen(gerucht) maar niet doen of nefis het heilige boontje is,valt wel op die sluikreclame.

  • annages

    Nee, geen sluikreclame maar wij willen toch allemaal dat we nog heel lang van die caretta caretta's kunnen genieten?

    Het gerucht van Joepie met zijn zender hebben wij ook al vaak gehoord.

  • Ton

    Ben heel benieuwd met wie Nefis Travel dan die excursie doet want ook die glassbottom boten heb ik wel zien stunten om erbij te

    komen en dat duurt al langer dan de 2 jaar dat Nemo er is,die gaan ook over die beester heen, anders heeft een glazen bodem geen

    zin.

    Wij zijn de laatste 8 x in Laganas geweest vlak bij de Hoofdstraat en hebben genoeg gezien

  • Ruud

    Het hoeft niet altijd sluikreclame te zijn. Goede informatie is ook belangrijk. Wij zijn met Nefis Travel meegeweest en hebben alleen maar goede ervaringen. Ze varen met de Adrianos, geen glasbodem. Aardige en behulpzame bemanning. Toen de genoemde taferelen, veel boten rondom 1 schildpad, zich afspeelden is de Adrianos juist weggevaren en later op de dag teruggekeerd om op gepaste afstand een schildpad te bekijken. We hebben zelfs bij Keri een zeldzame “monkey-seal” kunnen waarnemen. Toevallig en op eco-verantwoorde wijze. Jackie geeft waar voor het geld. Beter zo, dan onbehouwen en ondeskundig zelf op pad te gaan. Weliswaar mag het marinepark van mij wel geheel ontoegankelijk gemaakt worden.

  • Theo

    Beste inwoners van Zakynthos, beste burgemeester,In de afgelopen weken heb ik als toerist mogen genieten van uw prachtige eiland, van uw gastvrijheid en uw vriendelijkheid. Ik heb uw eiland Zakynthos kunnen ontdekken in al het moois waar uw als inwoners trots op mag zijn. Anderzijds heb ik ook mijn zorgen waarom ik u deze brief aan u  richt.Uw land als ook uw eiland heeft zwaar te lijden onder de druk van de economisch crisis. Als toerist of als inwoner van de Europese unie (ik komt uit Nederland) wordt vaak te makkelijk gedacht over wat dit voor consequenties heeft voor het welzijn en voor de gevolgen voor uw land en voor de gedwongen keuzes die worden gemaakt. Wie ben ik om hierover te oordelen.Met respect voor deze situatie wil ik met deze brief uitsluitend een kanttekening maken waarin ik mijn zorg wil uiten over te toekomst van belangrijke natuurlijke waarden zoals het behoud van  natuur en het leefgebied van de schildpad, het symbool van uw eiland.Met afgrijzen heb ik als toerist deelgenomen aan uw bootexcursie door een familiebedrijfje, vanaf Laganas voor slechts € 12,00 waarbij een bezoek aan het eiland… wordt gebracht,om hier gedurende 1 uur op het strand te liggen en daarnaast met zekerheid ook een schildpad te zien. Twee voor de prijs van 1 werd nog aangegeven. Het plezier wat ik aan deze excursie beleefde was van korte duur. Direct bij aanvang van de tocht op een boot met ca. 25 toeristen werd jacht gemaakt op het vinden van de schildpad. We waren echter niet alleen. Samen met ca. 4 andere toeristenboten ging de schipper direct op het doel af om nog vlak bij de haven de schildpad te kunnen onderscheppen. En ja hoor daar was hij dan. Op nog geen 25 vierkante meter zochten de 4 overijverige schippers hun positie. Naar voren en naar achterteren, wild enthousiast, als ware het een computerspelletje ‘packman’ werd de eenzame schildpad opgedreven. En ja hoor, de schildpad was goed zichtbaar. Het arme dier kon niet anders dan boven water komen nadat het geheel was ingesloten door ronkende scheepsmotoren. Ingenomen met zichzelf riep de schipper uit ‘iedereen tevreden’!De tocht werd voort gezet naar het eiland om hier gedurende 1 uur, het strand te mogen bezoeken. Bij aankomst ontging me de meerwaarde van dit bezoek. Slechts enkele meters breed was het strand direct gelegen aan de broedplaats van de schildpadden. Gelukkig waren de legplaatsen van de eieren die er in juli door de schildpadden waren begraven afgezet. Wat overbleef was een schaduwloos strandje wat verbleekt bij de vele prachtige stranden die uw eiland rijk is. Met schuldgevoel en spijt op dit met sigarettenpeuken besmeurde strand hebben we nog ruim een uur gewacht alvorens de schipper terugkeerde na een optioneel bezoek aan de grotten. Ook de schipper had zijn plezier inmiddels zichtbaar verloren echter wel met de kennis dat hij de euroos van deze volle boot op zak had.Nu vind ik mezelf geen dierfanaticus die de roeping heeft om op te komen voor dierenbelangen. Echter na deze ervaring voelde ik het belang om dit van me af te schrijven. Zeker ook omdat er zo veel mogelijkheden zijn om toeristen om een veel respectvollere wijze kennis te laten maken met deze unieke locaties van schildpadden. Vertel over de schildpadden, over de leefomgeving en over de wijze waarop ze zich voortplanten. Vertel over de unieke locatie. Neem mensen mee in het verhaal waarbij gebruik wordt gemaakt van illustraties en houd afstand in het belang van behoud van deze dieren.Bij terugkomst in het hotel werd me nog toegelicht dat door bezuinigingen er geen financiële ruimte is om de dierenbelangen van de schildpad te bewaken. Ook het strand van Dafne beach, ook een broedplaats voor de schildpad, worden hevig aangetast door de toeristenindustrie. Maar waarom is het dan ook toegestaan dat er enorme borden worden geplaatst om hier naar toe te gaan en informeren touroperators als TUI niet over de kwetsbaarheid van deze stranden. Maak toeristen in ieder geval bewust van deze kwetsbaarheid zodat ze zelf hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.Ik hou van Griekenland. Echter het gevoel wat ik heb, om als domme toerist weg gezet te worden, als prooi van 12 euro, die alleen is blij te maken met een fotomomentje van een schildpad, neem ik helaas mee als litteken van mijn vakantie en van uw eiland.